bedrijfsportretten
|

Hierom moet je bedrijfsportretten laten maken

Bedrijfsportretten? Waarom heb ik dat nodig, wat is de meerwaarde, vraag je je misschien af. Ik geef enkele redenen waarom.

  • Professionele indruk
    Misschien denk je: iedereen stuurt toch wel gewoon een foto op? Nou nee, dat is meteen het probleem. Niet iedereen heeft een goede recente foto van zichzelf. Dan krijg je dus een verzameling van oude foto’s, op vakantie, foto’s waar mensen van afgesneden worden, de een heel serieus kijkt, de ander hard lachend op staat, de ene foto zwart-wit, de ander in kleur.
    Geeft dat een professionele indruk? Nee, zeker niet. Voor de schoolkrant of een studentenvereniging was dat ok. Maar niet voor een professioneel bedrijf die klanten aan wil trekken.

    Als je zoveel geld en tijd investeert in een mooie website om een goede indruk te maken, dan horen foto’s daar ook bij. En met goede foto’s bedoel ik dan: met goede belichting, een mooie achtergrond die past bij jullie uitstraling en werknemers die er ontspannen en als zichzelf op staan.

  • Maak het persoonlijk
    In deze tijden van grote concurrentie worden de mensen achter het bedrijf steeds belangrijker voor de klant. De klant kiest niet alles voor jouw product, maar ook voor het verhaal en de personen er achter. Ze vragen zich af: Met wie ga ik samenwerken, wat zijn het voor mensen, zijn ze sympathiek, passen ze bij mij?
    Maak daarom een pagina met de foto’s van alle medewerkers, maar vergeet ook zeker niet het verhaal.

    Extra mooi als je je website kan vullen met foto’s van jullie aan het werk ipv stockfoto’s!
    (Tip: laat branding foto’s maken of doe een bedrijfsreportage ;))

  • Jullie zijn echt een team
    Gratis tip: vergeet de portretfoto’s ook niet op tijd up te daten. Als nieuwe medewerker geeft het altijd een speciaal gevoel als je dan ook echt met je hoofd op de website staat. Het geeft ze het gevoel dat ze er echt bij horen. Wel zo fijn, want dat wil je toch?!

Ik maak bedrijfsportretten leuk!

Genoeg mensen hebben een hekel aan op de foto gaan, dus je werknemers zullen misschien niet allemaal enthousiast reageren. Je kunt ze geruststellen: het wordt echt leuk! Je kunt er een leuke middag van maken met zijn allen met wat hapjes. Even quality time samen.

Ik kijk wat bij jullie past, qua achtergrond maar ook qua uitstraling. Ik heb graag lachende mensen op de foto, die heerlijk zichzelf kunnen zijn. De bedrijfsportretten maak ik op dezelfde manier als al mijn foto’s: ik stel je op je gemak, stel je vragen en leid je zo af van de camera. Vaak heb ik de leukste gesprekken tijdens deze shoots. Over vakanties, lekker eten, hoe leuk je werk is.

We hebben niet veel tijd nodig, maar ik wil wel dat je echt hebt kunnen ontspannen en de camera bent vergeten, dus ik neem vaak wel 10-15 minuten ervoor. Ik check ook tussendoor of je tevreden bent. Iedereen kijkt toch weer op een andere manier naar zichzelf.

Heeft iemand echt moeite met de camera? Dan nemen we wat meer tijd en denk ik met diegene mee wat zou kunnen helpen om wel echt als zichzelf op de foto te staan.

Enkele bedrijven die ik al heb geholpen met goede bedrijfsportretten van hun werknemers:

Puur Figuur, een team van voedingsdeskundigen en coaches die jou helpt gezonder te leven.

Met hun mooie kantoor op een gracht in Amsterdam was de locatie natuurlijk al snel duidelijk: fijn op de gracht. Met het water en de groene bomen op de achtergrond en de medewerker centraal en op zijn gemak.

bedrijfsportretten

ACTA, het evenementen team van de opleiding voor tandartsen.

Zij zitten in een groot en hoog gebouw op de Amsterdam Zuidas. We zijn samen rond gaan kijken wat een goede achtergrond zou zijn, die altijd hergebruikt kan worden. Ook als het regent, winter of zomer is. We kozen voor de groene muur in de kantine. Fijn en tijdloos.
Ik balanceerde ondertussen op de trap wat de medewerkers al snel deed vergeten dat ze zenuwachtig waren.

Lex Digitalis, experts in privacy, data en cybersecurity.

Een groeiend team in een mooi gebouw in Den Haag, dus fijn als de achtergrond tijdloos kon zijn. De fotoshoot was in de zomer. Het is dan verleidelijk gebruik te maken van de groene bomen, maar de vervolgshoot was in november. Toen was het toch fijn dat we gekozen hadden voor een binnenlocatie.
De achtergrond werd een van hun geluiddempende schermen voor in het kantoor, waar hun logo in uitgesneden was. Met hun gezicht vol voor het raam en evt een extra lamp erop.

Oogst goudsmeden, in hartje Jordaan.

Voor Oogst mocht ik meerdere portretten maken: terwijl ze aan het werk waren en wat meer geposeerd. Als een gezellig en vrolijk trio stond voorop om gewoon lekker als zichzelf op de foto te staan. Ik maakte de foto’s in hun eigen kleurrijke atelier en buiten op de grachten.

Interesse in goede, spontane, pure bedrijfsportretten?

Ik plan graag een vrijblijvende kennismaking met je in om te sparren over de foto’s voor jouw bedrijf. Neem contact met mij op!

Vergelijkbare berichten