personal branding fotoshoot strand

Duo blog over branding shoot op het strand

Afgelopen zomer deed ik enkele mini-personal brandingshoots op het strand van Castricum aan zee. Millie Gietman, mentor en sparringpartner van ondernemers, was een van de mensen die ik op de foto mocht zetten. Samen schreven we een duoblog hierover.

Vanzelf ontspannen

Bonny: Ik hou van het strand. In de zomer kom ik er het liefst wekelijks. De zee ontspant me, die golven die maar blijven komen en gaan. Wat er ook gebeurt, dat gaat gewoon door.

Als fotograaf ben ik altijd op zoek naar mooie plekjes voor foto’s. Het strand is perfect voor een fotoshoot! Een mooie, rustige achtergrond, neutrale kleuren en het belangrijkste voor mij: iedereen ontspant op het strand. Die frisse lucht, het geluid van de golven, het zonnetje (als het mee zit), je ziet en voelt iedereen ontspannen. Op een andere locatie moet ik soms hard werken om de klant de camera te laten vergeten en even zelf gewoon te “zijn”. Op het strand gaat dat vaak vanzelf.

Millie: Heerlijk dat strand. Weer of geen weer, er is altijd bijzonder licht. En altijd iets om te zien. Een ideale plek om foto’s te laten maken door een professionele fotograaf. Het is een hele relaxte setting, je wandelt wat met elkaar langs de branding, je kletst wat en voordat je het weet heb je een serie foto’s waar je ‘mee gezien’ kan worden.

Bonny zei het al: ‘ op het strand gaat het vaak vanzelf’ – dat jezelf zijn. Waardoor je ontspannen en naturel op de foto komt.
Als ‘model’ kan ik iedereen het strand aanraden voor een fotoshoot. Wat ziet er nou niet gaaf uit met een Hollandse wolkenlucht in de achtergrond?

Gewoon jezelf kunnen zijn

Bonny: Het belangrijkste voor mij als fotograaf is dat mensen echt zichzelf kunnen zijn. Ik besteed daar ook veel aandacht aan tijdens de shoot. Ik blijf continu met ze in gesprek en heb veel vragen en opdrachten paraat om mensen uit hun schulp te laten kruipen. Soms is dat hard werken en duurt het even. Dat is ok, ik vind het wel leuk. Zo leer ik de mensen goed kennen en kan ik ze ook echt als zichzelf op de foto zetten.
Het strand helpt enorm in dit doel. Iedereen zijn ogen gaan even stralen als ze de zee zien en wie wil er niet voor werk even op het strand gaan wandelen?!

Ondernemers hebben veel foto’s van zichzelf nodig, voor social media, hun website, flyers, een e-book. Het is dan goed wat afwisseling te hebben, qua locatie maar ook in te kunnen spelen op de seizoenen. Millie deed mee aan mijn zomer mini-personal branding shoot. Die deed ik bewust op het strand, zodat je ook zomerse foto’s kan laten zien op je social media. Mensen haken toch sneller aan bij foto’s waar ze zich op dat moment in herkennen.

Welk gevoel heb je bij het beeld?

Millie: Die seizoensshoots van Bonny zijn een schot in de roos. Zij als fotograaf kan op een dag meerdere klanten bedienen, en ‘wij’ als klant hebben dan foto’s die passen bij het seizoen. Het blijft toch een beetje gek om hoog zomer een foto van jezelf met een wollen trui aan en warme choco op social media te gebruiken.
Als kennis ondernemer is het fijn een brede beelddatabase van jezelf te hebben, zodat je voldoende afwisseling kunt maken in je uitingen. Uiteraard kun je 10 jaar met een set foto’s doen, maar voor de variatie en afwisseling is het fijn een ruime keuze te hebben.

Bij mijn werk als mentor gaat het er mensen toch om welk gevoel ze bij mij hebben. Mijn uitstraling op de foto’s is daarom erg belangrijk – straal ik uit wat ik uit wil stralen? Kan ik met beeld dat gevoel al over brengen?
Daarbij is de fotograaf superbelangrijk. Als je je niet op je gemak voelt zie je dat terug in de foto’s, en dat is zonde. Ik geloof erin dat dat soort gevoel door kan werken in de energie naar je klanten toe.

Heel belangrijk dus om een fotograaf te hebben bij wie je je op je gemak voelt, dat straalt af op de beelden.
Bonny’s ‘strandaanpak’ is voor mij ideaal. Een laagdrempelige locatie, dat mooie licht, genoeg ruimte voor ons allebei. En dan zitten er altijd wel een paar foto’s tussen die precies dat juiste gevoel geven en die energie die ik wil uitstralen naar mijn klanten.

Goed onderzoek vooraf en fijne klik zo belangrijk

Bonny: Wat Millie zegt is zo belangrijk: kun je met beeld uitstralen wat jij wil laten zien? Hiervoor is er voorafgaande aan de fotoshoot al wat onderzoek nodig. Misschien heb jij het al gedaan en weet je exact wat je kernwaarden zijn en wie je ideale klant is. De sfeer en locatie kunnen we aan de hand daarvan dan samen bespreken. Maar mijn ervaring is dat veel ondernemers dit nog helemaal niet weten. Ik stuur daarom een pdf met tips vooraf. Zodat ik de ondernemers aan het denken zet en we echt het meeste uit hun fotoshoot kunnen halen.

Millie is een mentor, ze helpt ondernemers en professionals die vast lopen. Naar mijn idee weet zij heel goed wat ze te bieden heeft en hoe ze zich het beste kan profileren. Ik ken haar zelf als heel toegankelijk, behulpzaam, vriendelijk maar ze komt ook zeker met rake en scherpe opmerkingen die jou weer aan het denken zetten. Dat mag dus ook blijken uit de foto’s. Mits ze het eens is met mijn analyse uiteraard!

Om het resultaat te krijgen wat je wil krijgen is het enorm belangrijk dat je je op je gemak bij iemand voelt en dat diegene snapt wat jij uit wil dragen. Twijfel je nog over de keuze van een fotograaf? Pak dan de telefoon en leg uit wat je graag zou willen. Kan hij/zij hier iets mee? Denkt ‘ie goed mee, komt ‘ie met ideeën? En voelt het alsof je gewoon lekker jezelf kan zijn en alsof hij/zij je goed op je gemak kan stellen? Allemaal hele belangrijke factoren voor een geslaagde fotoshoot.

Vergelijkbare berichten